När det inte går att somna

Klockan hann bli långt efter 02 i morse innan jag somnade. Allt snurrade varv på varv i huvudet och tillslut tände jag lampan vid sängen och bestämde mig för att skriva av mig i min "Can't Sleep Write Now"-dagbok. Den är perfekt för nätter när man behöver en urladdning eller bara tidsfördriv innan man försöker sova igen. Ofta använder jag de blanka dagbokssidorna för att fritt skriva ner det som ligger och skaver i huvudet men det finns också listor på olika teman eller frågeställningar i boken som man kan besvara. På varje sida fyller man i vilket datum det är och vad klockan är. Det är fascinerande att gå tillbaka genom dagboken ibland. Man skriver ofta andra saker mitt i natten, än man hade gjort på dagen.
 
 
När klockan sen ringde vid halv 8 tyckte jag i alla fall att jag kommit lindrigt undan. Jag kände mig förvånansvärt pigg och kokade havregrynsgröt till frukost som jag åt med färska jordgubbar och cashewnötssmör. Det var inte förrän efter lunch som jag egentligen började märka av att jag nuförtiden sover fler timmar än vad jag brukade. I många år var kroppen van vid att sova 3-4 timmar per natt men riktigt så är det inte längre även om jag haft problem med sömnen igen nu de senaste veckorna. Igår vad första gången sen flytten tillbaka till Sverige som jag övervägde att ta sömnpiller, något som jag gjorde varje natt i en lång period.
 
När brorsan ringde för att höra om vi skulle träna efter jobbet så hann jag tveka i 0.2 sekunder innan jag sa ja. Det var frestande att säga nej och bara gå hem och sova middag på soffan men jag visste att jag skulle ångra det också. Ibland är det skönt förstås men ofta slutar det med att jag sover lite för länge och känner mig alldeles matt och dåsig efteråt. Det blev ett ryggpass med lite cardio istället och det var jag glad för när det var färdigt, såklart. Det där om att man bara ångrar pass man hoppar över är verkligen sant.
 
Nu är det dags igen och jag hoppas verkligen, verkligen att jag kan somna i rimlig tid nu. Egentligen skulle jag ha lagt undan datorn och telefonen och avslutat kvällen med läsning istället så hade det säkert varit lättare att komma till ro men det får bli en annan dag.
#1 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Usch det är så jobbigt när man inte kan somna :/

#2 - Maria Pettersson

Så smart med en sån dagbok! :)

#3 - lovisa

relaterar så hårt till detta. insomnia är verkligen inte kul. </3