Favoritpoddarna

Podcasts har revolutionerat mitt liv tror jag! Helt perfekt när man inte vill titta på en video på Youtube, man sitter fel till för att läsa en bok och man känner för något annat än en ljudbok. Det finns så fantastiskt många bra podcasts att välja på just nu och det finns något så fint i att vem som helst egentligen kan ta en häftig podcast-ide och dela den med världen. Just för att det finns så mycket att välja på är det dock ibland svårt att veta var man ska börja. Jag har i alla fall fyra favoriter som jag kommer tillbaka till vecka efter vecka och tillslut känns personerna bakom nästan som vänner som man delar sin vecka med.
 
1. Adam & Kompani (Adam Alsing, Daniel Breitholtz, Vanessa Falk)
Podden jag lyssnat på längst och den enda där jag gått tillbaka och lyssnat på alla avsnitt igen, från början. Jag är möjligtvis inte helt oberoende då jag har i alla fall tre nuvarande eller f.d kollegor som har varit med i podden. En humorpodd som genuint piggar upp vilken dag, powerwalk eller soffkväll som helst. Adam, Daniel och Vanessa gör mig på gott humör varje vecka och jag går riktigt och längtar efter nästa avsnitt varje vecka. Eftersom de inte klipper podden så får lyssnaren verkligen ta del av ett genuint oredigerat samtal mellan tre vänner med allt vad det innebär. De blandar ämnen högt och lågt och det kan vara personliga saker eller reflektioner över saker som hänt den senaste veckan. Jag lyssnar på Spotify-appen eller Apples Podcasts-app. Nya avsnitt varje tisdag.
 
2. Mads og Monopolet (P3 Danmark) / Dilemma (Bauer Media Sverige)
Detta är egentligen två olika poddar men ett och samma tips. Den första, Mads og Monopolet är det danska originalet och ett radioprogram som sänds på danska P3 som sen klipps om till podcast. Programledare Mads har en panel i studion som består av en mix av artister, mediaprofiler, politiker, sportprofiler och komiker. Panelen är olika varje vecka och de danska lyssnarna mailar eller ringer in med olika dilemman de behöver hjälp med. Det kan vara ganska bisarra nästan såpopera-liknande saker eller enklare saker som hur man hanterar en granne som beter sig illa eller huruvida det är en bra idé att skriva på sitt CV att man varit värdinna på Swinger-klubb. Dilemma är den svenska motsvarigheten och ett radioprogram på Mix Megapol med exakt samma format som den danska, men på svenska förstås. Även Dilemma finns som podcast via Radioplay-appen eller på radioplay.se och genom Apples podcasts-app (där även Mads og Monopolet finns om man som jag, talar danska).
 
 
3. Under the Skin with Russell Brand
Trots att Russell är lite lugnare och mer sansad i denna podcastserie än vad han ofta är på standup-scenen ska man nog i alla fall fatta i alla fall lite av "grejen" med Russell för att kunna lyssna och ta till sig det han och hans gäster förmedlar. Ogillar man honom från början är det bättre att skippa hans poddar helt enkelt men om man ger honom en chans så finns det verkligen så många viktiga ämnen som behandlas i dessa avsnitt. Han bjuder in olika gäster som hjälper honom att diskutera och utforska livets sanningar, mindfulness, terror, politik och spirualitet. Avsnitten är ganska långa (några av dem över en timme långa) men helt klart värt det om man vill utmana sig själv och se närmare på den tomma och bortvända värld vi skapat runt omkring oss själva. Nya avsnitt kommer vanligtvis på onsdagar och jag lyssnar på den via Apples podcasts-app.
 
4. The Debrief (Bauer Media UK)
Tessa och Stevie är två vänninor som varje vecka ger vuxenvärld-tips. Målgruppen är nog egentligen några år yngre än vad jag är men jag älskar deras ton och humor och skrattar högt varje gång jag lyssnar! De börjar varje avsnitt med att dela med sig av en vuxenpoängsgivande sak de gjort veckan innan och som ung vuxen (som jag fortfarande anser mig själv vara på många sätt) känner man igen sig i så mycket. De har ett tema per avsnitt, som t.ex hur man sover bättre, hur man blir mer självsäker på jobbet, hur man kommer över en rädsla eller som i senaste avsnittet; hur man överlever någon annans bröllop. Allt är levererat med en rejäl dos humor och de bjuder verkligen på sig själva. Podden är producerad av Bauer Media i London och är på engelska.
#1 - Hanna

Tack för tipsen. Jag vill ha fler poddar att lyssna på. :-)

#2 - Beatrice Jakobsson - Fotograf

Tack för tipsen, lyssnar inte på några av dessa! :)

#3 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Kul med lite tips :)

#4 - Ida Jansson

Bra tips! Ska testa Adam Alsings pod 😊

Svar: Gör det! :) Hoppas du tycker om den!
malingisela.blogg.se

#5 - Julia

Bra tips!